Millainen on Evolvitin yrityskulttuuri?

Yrityskulttuuri määrittää millaisia arvoja ja toimintatapoja kussakin yrityksessä on. Nämä vaihtelevat organisaatiosta ja alasta toiseen sekä kulttuureittain. Yrityskulttuuria kannattaa kehittää, sillä työntekijät arvioivat yhä enemmän työpaikassaan materiaalisten hyötyjen ohella sitä, millainen ilmapiiri ja millaisia toimintatapoja organisaatiossa on.

Työkaverini Ville oli muutama vuosi sitten käynyt suuressa aasialaisessa teollisuusmaassa työkäynnillä tehtaassa, jossa oli varsin autoritäärinen meno. Villen keskustelukumppani oli 100 työntekijän johtaja, jonka sana oli laki. Kaikki muuttui, kun tehdaspomon oma esimies tuli yllätyskäynnille. Hätäisesti pomo nappasi seinän vierestä luudan, jolla hän alkoi vimmatusti lakaista tehtaan putipuhdasta lattiaa.

Jotta yrityksen organisaatiokulttuuria voi kuvata, on jonkinlaisiin yleistyksiin pakko sortua. Hollantilainen Geert Hofstede on tunnetuimpia kansainvälisten organisaatiokulttuurien tutkijoita. IBM:llä toimiessaan

Yrityskulttuuri Evolvitissa mahdollistaa etätyön myös toimitusjohtajalle

Etätyö mahdollisti evolvitlaisen työkulttuuriin ja kiinalaisen kulttuurin sekoittumisen.

hän keräsi yhden suurimmista tietokannoista eri maiden osastojen välisistä kulttuurieroista. Eroja pääsee tarkastelemaan visuaalisesti esimerkiksi täällä: https://geert-hofstede.com/finland.html.

Hofsteden mukaan suomalaisille tyypillisessä organisaatiokulttuurissa on esimerkiksi  huomattavasti matalampi henkinen kuilu eri organisaation portaiden välillä vaikkapa kiinalaiseen verrattuna. Tämä johtaa rennompaan ilmapiiriin ja osallistumiseen. Toisaalta suomalainen yrityskulttuuri on yksilökeskeisempi: vapun jälkeisenä tiistaina mietimme enemmän omaa oloamme kuin esimerkiksi kiinalaiset, jotka miettivät ”miten meillä yrityksenä menee”.

Toki suomalaisten eri yritysten välillä on varmasti isompia eroja mitä keskimäärin suomalaisten ja kiinalaisten. Isoissa yrityksissä löytyy eri osastojen välillä valtavia organisaatiokulttuurieroja.

Evolvitin yrityskulttuuri pohjautuu asiakaskeskeiseen työntekoon ja tasa-arvoiseen organisaatioon ilman hierarkioita. Olen henkilökohtaisesti erittäin ylpeä tästä. Minun ei ole koskaan tarvinnut yksityiskohtaisesti selittää, mitä asiakkaan arvostaminen ja tuloksen tekeminen tarkoittavat — vaikka strategiamme ei koskaan ole ollut yhtä PowerPoint-diaa pidempi. Tai kenties juuri siksi.

Perttu Heinonen

Jaa tämä artikkeli: